"Wie kan mij vertellen of alles nog wel spoort?"

3 december 2018
5 min. lezen

Blog

Betrouwbaar reizen met de trein

Pak jij regelmatig de trein van A naar B? Van Appingedam naar Breda of van Beek-Elsloo naar Anna Paulowna (vice versa)? Dan ga je ervan uit dat die treinen vertrekken en aankomen volgens het spoorboekje, toch? Maar dat is helemaal niet vanzelfsprekend. Primair is NS Reizigers er verantwoordelijk voor dat jouw reis tijdig en correct verloopt.

Blog

Dat kunnen ze alleen niet waarmaken als er problemen zijn met het spoor. De bovenleiding is kapot: de trein staat stil. Het spoor is ernstig versleten: de trein rijdt veel te langzaam. Er staat een tunnel op instorten: de trein kan er niet door. Spoorbomen gaan niet dicht: de trein mag niet verder rijden.

En zo kunnen we doorgaan. We willen dat het spoor in alle opzichten voortdurend in een perfecte conditie is en blijft; en daar is ProRail voor verantwoordelijk.

Wat doet ProRail?

ProRail legt zo nu en dan een nieuwe spoorlijn aan als de overheid dat nodig vindt. Maar primair zorgt ProRail goed voor het bestaande spoor. De spoorlengte is in totaal ruim 7.000 kilometer! Dagelijks gaan er meer dan 4.500 treinritten overheen doordat de reizigers in totaal zo'n 1,1 miljoen treinreizen maken. En dan hebben we het nog niet eens over het goederenvervoer.

Blog

Ons land heeft op Japan en Zwitserland na het drukst bereden spoornet ter wereld. Alle onderdelen van het spoor slijten dan ook behoorlijk snel; er is héél veel onderhoud nodig. Veel onderhoud wordt standaard uitgevoerd op basis van een periodieke planning. Er slijt elke week, maand of jaar wel iets dusdanig, dat dat onderdeel uit voorzorg periodiek moet worden vervangen of opgeknapt. Maar er kan natuurlijk ook iets eerder aan vervanging toe zijn dan gedacht, of er gaat iets juist langer mee dan gepland. In het eerste geval moet ProRail vooruitlopen op de standaardplanning. In het tweede geval kan ProRail besluiten het onderhoud uit te stellen totdat het echt noodzakelijk is.

Wanneer doet ProRail onderhoud?

Als ProRail niet op tijd onderhoud doet, kan dat vanzelfsprekend ernstige consequenties hebben. De voorbeelden hierboven van wat er dan allemaal kan gebeuren, die willen wij als treinreizigers niet meemaken. En ProRail dus ook niet. En al helemaal niet dat achterstallig onderhoud leidt tot een ontspoorde trein - met mogelijk persoonlijk letsel tot gevolg.

Maar het omgekeerde is ook vervelend: te veel geld uitgeven door onderhoud "voor de zekerheid" alvast uit te voeren, terwijl dat nog helemaal niet nodig is. En daar moet ProRail ook goed op letten, het is tenslotte een overheidsorganisatie die onderhoud uitvoert van ons belastinggeld.

En hoe weet ProRail wanneer het onderhoud nodig is?

Een periodieke standaardplanning alleen is dus niet goed genoeg. ProRail moet doorlopend in de gaten zien te houden wat de actuele staat is van alle onderdelen van het spoorwegennet. Is er een spoorstaaf sneller versleten dan verwacht? Of een deel van de bovenleiding? Is een wissel veel vaker dan normaal "in storing" en hoe is dat zo gekomen? En hoe zit dat met een beweegbare spoorbrug?

Blog

Om dat in de gaten te houden doet ProRail doorlopend een scala van metingen. Deels puur door waarneming en – steeds meer - deels geautomatiseerd. Zo is er bijvoorbeeld een meettrein. Die rijdt continu over het spoor. Hij meet daarbij niet alleen de dikte van de spoorstaven, maar tegenwoordig zelfs de belastbaarheid van het spoor (staven, liggers en ballast) in combinatie met de ondergrond. Als resultaat kan ProRail dan een goed afgewogen besluit nemen om "groot onderhoud" te doen, of door voorlopig alleen een lagere rijsnelheid te adviseren.

Dat weet ProRail dankzij Business Intelligence en Data Science!

ProRail is hard op weg om slijtages en storingen steeds beter geautomatiseerd te kunnen voorspellen. Door steeds meer data te verzamelen en te bewaren (Business Intelligence) en ook steeds slimmer te combineren (Data Science). Het onderhoud wordt er én beter én goedkoper door. Het onderhoud zal uiteindelijk Smart Maintenance mogen heten.

Blog

En hier komt de onmisbare bijdrage om de hoek van diverse partners van ProRail. Een daarvan is iToday, een gerenommeerde BI / DS specialist. iToday heeft BI-expert Jaap Ettema ingezet, om ProRail te helpen met het vinden, identificeren, classificeren, verzamelen, structureren, integreren, bewerken en bewaren van alle mogelijke data die nuttig kunnen zijn. Wat is nuttig? De data is nuttig als het iets zegt over het spoor, de wissels, de bruggen, de tunnels, de energievoorziening en de overwegen, ten aanzien van:
- de veiligheid;
- de beschikbaarheid (hoeveel storingen waren er in de afgelopen periode?);
- de te verwachten resterende levensduur;
- de mate van afwijking van de normen (dus: hoe urgent is onderhoud?).

Meer dan 7.000 km spoor, 3.000 km bovenleiding, 7.000 wissels, 725 spoorviaducten, 455 spoorbruggen, 56 beweegbare spoorbruggen, 14 tunnels en 2.500 overwegen … Het gaat dus over héél véél data: Big Data!

Hoe doet Jaap Ettema dat?

Jaap is lid van het team Asset Management 1 (AM1) als business analist en ontwikkelaar. Voor het team vindt en identificeert hij onder andere bronnen die aangeboord kunnen worden voor het verzamelen van steeds meer interessante data. De data analiseert hij op bruikbaarheid voor het maken van een periodieke rapportage, genaamd Staat van de Infra. Tot nog toe werd die eens per drie jaar aangeboden aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Maar nu het team AM1 een geautomatiseerde opzet heeft ontwikkeld, kan ProRail de Staat van de Infra elk jaar aanbieden aan het ministerie!

Blog

Een rapportage over de staat van de infrastructuur is natuurlijk minstens zo interessant voor de tracémanagers en de systeemmanagers van ProRail. Zij willen alleen voor hun eigen tracé, of voor hun eigen deelsysteem binnen een tracé, véél meer gedetailleerde informatie krijgen. Het team maakt gebruik van IBM Cognos om rapportages te kunnen maken op elk gewenst niveau van detaillering. Tegelijkertijd blijft de informatie op elk niveau gegarandeerd consistent.

Dashboard

Met Cognos is het team AM1 ook in staat om dashboards te maken. ProRail heeft daarvoor een project gelanceerd met de naam "AM Stuurt!". Enkele dashboards zijn al succesvol opgeleverd, ze worden dagelijks intensief gebruikt. Nu werkt het team aan een nieuw dashboard, dat trendgrafieken laat zien van de onderhoudsstatus van het spoor. Het is vrijwel gereed. Vervolgens zal het team ook dashboards maken voor de andere onderdelen van de infrastructuur. De projectleiding verwacht dat daarvoor het hele jaar 2019 nog nodig is.

De resultaten

Ook al zien we dat niet dagelijks, het is volstrekt duidelijk dat ProRail inmiddels een continu lerende, moderne, innovatieve organisatie is geworden. En héél maatschappelijk verantwoord: ten faveure van de treinreizigers, het milieu en de belastingbetalers. Jaap Ettema draagt daar namens iToday met BI een - meer dan - aanzienlijke steen aan bij.

Labels: Klantcase
iToday