"Weet u niet precies wat u zoekt? Dan helpt AI u graag"?

25 oktober 2018
4 min. lezen
Door Patrick Mukala PhD CSc

Ga je nog wel eens naar een echte, bakstenen boekwinkel of schoenenwinkel? Of misschien zelfs naar een heuse videotheek? Zo ja, dan behoor je tot een gestaag slinkend gezelschap. De kopers van boeken, schoenen en videovermaak blijven tegenwoordig liever thuis achter de laptop.

De toegevoegde waarde van een verkoper

Toch is gebleken dat virtueel winkelen ook een nadeel heeft. In de bakstenen winkel komt er meteen een leuke verkoper (v/m) op je af. Hij informeert beleefd naar je wensen en haalt dan drie of vier paar goed passende schoenen tevoorschijn. En ja hoor, er zit een paar bij dat je ook nog erg goed staat. Eureka! Dat is handig, zelf was je er niet op gekomen om juist naar díe schoenen te vragen. Je wist immers niet dat ze bestonden, je had alleen maar een vrij vaag beeld van waar je naar op zoek was. Maar de verkoper kent jou, want je was al vaker in de winkel. En hij weet ook dat jouw smaak meestal vergelijkbaar is met die van sommige andere klanten.

Blog

Waar is de verkoper gebleven?

Voor het doen van goede aanbevelingen heb je dus een intelligente verkoper nodig. En waar is die intelligente verkoper dan, wanneer je een webshop binnen loopt? Nee, hij komt niet meteen op je af. Hoewel …, wacht eens, is-ie er misschien toch? Jawel, er zijn al webshops die een intelligente verkoper hebben ingezet om jou aanbevelingen te doen. Je ziet hem alleen niet, hij blijft – nóg beleefder dan de verkoper van vlees en bloed – op de achtergrond. Maar je ziet wel aantrekkelijke suggesties verschijnen van leuke boeken, mooie schoenen en goede films. Hoe doen bijvoorbeeld Bol.com, Zalando en Netflix dat dan?

De virtuele verkoper

Dat doen ze met een virtuele verkoper. Die werkt kunstmatig intelligent (AI) op basis van heel veel data (data science). De virtuele verkoper heet nu een aanbevelingssysteem ("recommendation system").

Blog

Het systeem draait continu op de achtergrond tijdens je bezoek aan de webshop. Het verzamelt doorlopend jouw kijk- en koopgegevens met behulp van een cookie dat eerder op jouw laptop is geplaatst (mits je daarvoor toestemming hebt gegeven). Alles waar je in de shop op klikt en alles wat je koopt wordt vastgelegd. Bij elkaar is dat een weergave van je koopprofiel. Het systeem vergelijkt vervolgens je profiel real-time met de koopprofielen van héél veel andere bezoekers van de webshop. Om dat snel genoeg te kunnen doen heeft het systeem eerst twintig tot dertig persona's samengesteld uit de profielen van tienduizenden bezoekers. Een persona is een abstracte, niet-bestaande webshopbezoeker, die vrijwel hezelfde profiel heeft als veel echte bezoekers.

Hoe doet de virtuele verkoper dat?

Het systeem ziet dat jouw koopprofiel het meeste lijkt op dat van de groene persona. En het weet nu ook welke boeken, schoenen of films het aan jou het beste kan aanbevelen. Dat zijn waarschijnlijk de artikelen waar de groene persona een voorkeur voor heeft. Welke artikelen zijn dat dan? In eerste instantie natuurlijk de artikelen die de persona in het verleden heeft gekocht. Maar het kan nóg beter: het systeem kan ook intelligente suggesties doen voor artikelen die de persona (en jij ook) nog niet eerder heeft gekocht. Dat doet het systeem doordat het zelflerend is opgezet. Met behulp van technologieën die in de praktijk al vrij vaak worden toegepast en die bekend staan als machine learning en deep learning.

De virtuele verkoper is een groot succes!

En koop jij dan ook werkelijk de artikelen die het systeem jou voorschotelt? Jazeker, vaak! Dat heeft onderzoek al verscheidene malen uitgewezen, zoals bij de volgende voorbeelden:

  • Netflix: 75% van de aanbevelingen om films en series te bekijken worden opgevolgd.
  • Amazon: de verkoopresultaten zijn in 2016 gestegen met 29% als resultaat van het invoeren van een intelligent aanbevelingssysteem. Van de totale omzet wordt nu 35% gegenereerd door aanbevelingen.

Is dat mooi of niet? Intussen vinden er alweer nieuwe ontwikkelingen plaats op dit gebied. De nieuwste aanbevelingssystemen kunnen met behulp van machine learning en deep learning nu ook een market basket analysis uitvoeren. Dat is een aanpak die verder kijkt dan één soort artikel. De virtuele verkoper kijkt mee in alle winkelmandjes en onthoudt welke artikelen vaak in combinatie worden gekocht. Bijvoorbeeld, hij ziet dat bier en sigaretten vaak samen in één winkelmandje worden gedaan. Zodra jij bier koopt, zal hij je dan vragen of je toevallig ook niet sigaretten nodig hebt.

Het is maar één van de successen van AI en data science

Het hier beschreven aanbevelingssysteem is maar één toepassing van de moderne technologieën AI en data science. Met die technologieën worden er momenteel zó enorm veel andere intelligente toepassingen ontwikkeld, dat is te veel om ze hier allemaal op te noemen. We staan aan de vooravond van omwentelingen in het economische en maatschappelijke leven, die alleen mogelijk zijn met AI en data science.

Wie meer informatie wil hebben over dit en aanverwante onderwerpen kan contact opnemen met de auteur: Patrick Mukala PhD CSc, als data solution architect werkzaam bij iToday in 's-Hertogenbosch.

Labels: Artikel
iToday